Dynasty tietopalvelu Haku RSS Inarin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatokset.inari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatokset.inari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 23.09.2024/Pykälä 187



 

Inarin kunnan lausunto Lapin liikennestrategia 2050 -luonnokseen

 

Kunnanhallitus 23.09.2024 § 187  

408/00.04.01/2024 

 

Valmistelija Tekninen johtaja

 

Lapin liitto pyytää lausuntoja valmistellusta Lapin liikennestrategia 2050 -luonnoksesta 24.9.2024 mennessä. Lausuntopyyntö ja raporttiluonnos ohessa.

 

Lapin liikennestrategia 2050 -luonnoksessa on tunnistettu kiitettävästi globaaleja ilmiöitä ja niiden paikallisia vaikutuksia alueella. Muun muassa tieverkoston korjausvelan lisääntymisen huoli, Jäämeren käytävän tärkeys, Naton vaikutus ja Inari-Pokkatien st 955 merkitys.

 

Pokan tien merkitys on suuri sekä normaali- että poikkeusoloissa. Matkailun näkökulmasta tie avaa mahdollisuuden kiertomatkailulle Länsi- ja Itä-Lapin alueilla. Tämä palvelee kansainvälistä linja-automatkailua ja lentomatkailijoita, jotka voivat hyödyntää alueen kahta kansainvälistä lentoasemaa Ivalossa ja Kittilässä. Kiertomatkailu kohdistuu suurelta osin kesäaikaan, jolloin aluetaloudellinen vaikutus päämatkailusesonkien ulkopuolella korostuu. Kyseessä on myös lyhyin maantiereitti Norjan Jäämereltä Lapin kautta Ruotsiin ja Eurooppaan. Tie on merkittävä kulkuväylä myös saamelaisille kotiseutualueellaan ja siten myös saamelaiskäräjät tukevat hanketta.

 

Tien 955 merkitys yleisen huoltovarmuuden ja puolustusvoimien harjoitustoiminnan kannalta on selkeä. Tällä hetkellä esimerkiksi elintarvikelogistiikka on käytännössä kokonaan Nelostien varassa. Alueella liikkuu lisäksi suuri määrä sotilaallisiin harjoituksiin liittyvää kalustoa.

 

Muita Inarin kunnan alueella merkittäviä kehitettäviä ja edunvalvonnassa huomioitavia seikkoja ovat kumipyöräliikenteen, matkailun sekä kävelyn- ja pyöräilyn edistäminen ja edellytysten turvaaminen.

 

Inarin kunnan kannalta merkittäviä seikkoja ovat TEN-T -ydinverkkoa koskevat säädökset. Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkoston rakentamisessa tulee huomioida katkeamaton yhteys Norjaan. Raskaanliikenteen kuljetuskaluston vaatimusten mukaisuus ja siihen tiedossa olevat tulevat muutokset tulee tunnistaa kansalisvälisen läpikulkuliikenteen osalta, jotta voidaan vastata todelliseen tarpeeseen.

 

TEN-T tieverkoston vaatimuksien mukaisuuden täyttymistä levähdysalueiden ja niiden varustamisen suhteen on tärkeää noudattaa tieliikenteen turvallisuuden, sujuvuuden ja kuljettajien lakisääteisten taukojen näkökulmasta. On huomioitava, että palvelutarjonta heikkenee huoltoasemien ja ympärivuorokautisuuden suhteen pohjoiseen päin tultaessa merkittävästi, joten ei-markkinaehtoisten taukopaikkojen tärkeys korostuu. Riittävä teiden kunnossapitoluokitus ja levähdysalueet edesauttavat pitkillä välimatkoilla myös matkailijoiden selviytymistä haastavammista olosuhteista etenkin talviaikaan.

 

Kävelyn- ja pyöräilyn edistäminen siellä, missä ei ole kannattavaa järjestää julkistaliikennettä auttaa hiilineutraalin liikennejärjestelmän ja terveellisten elintapojen tukemista. Turvallinen kevyen liikenteen kulkuyhteys kylien välillä kannustaa pyöräilyyn. Raportissa on tunnistettu haaste siitä, ettei kävelyn- ja pyöräilyn investointiohjelman rahoitusta voi kohdistaa valtion verkostolle. Inarin kunnan näkökulmasta tämä on merkittävä puute, sillä potentiaalia nostaa kestävien kulkutapojen osuutta on nimenomaa taajamien ja lähikylien välisellä valtion tieverkostolla työ- ja koulumatkaliikkumisessa. Puutteellinen julkinen liikenne yhdessä heikon pyörätieverkoston kanssa hankaloittaa myös keskustaajamien ulkopuolella asuvien lasten ja nuorten turvallista pääsyä harrastuksiin.

 

Inarin kunta pitää tehtyä Lapin liikennestrategian 2050 -luonnosta hyvänä pohjana maakuntatasoiselle liikenteen suunnittelulle.

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Tommi Kasurinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää antaa oheisen lausunnon Lapin liitolle Lapin liikennestrategian syyskuun 2024 raporttiluonnoksesta.

Pöytäkirja tarkastetaan tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti kunnanjohtajan ehdotuksen.

Pöytäkirja tarkastettiin tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

Tiedoksi: Lapin liitto

Lisätietoja: tekninen johtaja Reetta-Mari Tammela, puh. 040 655 1611,

 reetta-mari.tammela@inari.fi

__________