Dynasty tietopalvelu Haku RSS Inarin kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatokset.inari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatokset.inari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 02.10.2023/Pykälä 192


Asemapiirros
Karttaote

 

Suunnittelutarveratkaisu ja poikkeaminen Inarijärven osayleiskaavan VR-1 -alueelle

 

Kunnanhallitus 02.10.2023 § 192  

698/10.03.00.08/2023 

 

Valmistelija Tekninen johtaja vt.

 

Senaatti-kiinteistöt hakee suunnittelutarveratkaisua ja poikkeamislupaa Inarijärven osayleiskaavan VR-1 Retkeily-, ulkoilu- ja poronhoitovaltaiselle alueelle. Hakemuksen mukaiseen rakennushankkeeseen kuuluu 1 500 k-m²

teurastamo. Rakennuspaikka on osuus valtionmaasta 148-893-14-1. Karttaote ja asemapiirros ohessa.

 

Rakennuskielto tai rajoitus

 

Maankäyttö- ja rakennuslaki 16 §;

"Suunnittelutarvealueella tarkoitetaan aluetta, jonka käyttöön liittyvien tarpeiden tyydyttämiseksi on syytä ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin, kuten teiden, vesijohdon tai viemärin rakentamiseen taikka vapaa-alueiden järjestämiseen.

Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan myös sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa."

 

Maankäyttö- ja rakennuslaki 42 §:

"Yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi.

Viranomaisten on suunnitellessaan alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta yleiskaavan toteutumista."

 

Maankäyttö- ja rakennuslaki 43 §:

"Lupaa rakennuksen rakentamiseen ei saa myöntää siten, että vaikeutetaan yleiskaavan toteutumista. Lupa on kuitenkin myönnettävä, jos yleiskaavasta johtuvasta luvan epäämisestä aiheutuisi hakijalle huomattavaa haittaa eikä kunta tai, milloin alue on katsottava varatuksi muun julkisyhteisön tarkoituksiin, tämä lunasta aluetta tai suorita haitasta kohtuullista korvausta (ehdollinen rakentamisrajoitus). Haittaa arvosteltaessa ei oteta huomioon omistussuhteissa yleiskaavan hyväksymisen jälkeen tapahtuneita muutoksia, ellei niitä ole tehty yleiskaavan toteuttamista varten."

 

Asian esittely

 

Esitetty rakennuspaikka sijaitsee Inarin kirkonkylän pohjoispuolella Kaamasentien varressa. Hanke sijoittuu Inarijärven osayleiskaavan retkeily-, ulkoilu- ja poronhoitovaltaiselle alueelle.

 

Yleiskaavasta: "Alue on tarkoitettu pääasiassa virkistys- ja luontomatkailuun. Retkeilyalueen metsätalous on sovitettava alueella harjoitettavaan virkistyskäyttöön ja porotalouteen. Alueen käytön ohjauksessa otetaan huomioon alueen tärkeys poronhoidolle. Alueelle voidaan sijoittaa retkeilyreittejä taukopaikkoineen sekä ohjelmapalveluyms. matkailutukikohtia. Alueilla on erityisiä luonto- ja maisema-arvoja. Osalla aluetta sallitaan metsälainsäädännön ja metsänhoitosuositusten puitteissa tapahtuva metsänhoito ja käyttö alueen erityisluonteen edellyttämällä tavalla siten, että maisemalliset ja muut ympäristölliset arvot säilyvät. Alueen virkistys- ja metsätalouskäyttö ei saa vaarantaa alueen suojeltavia luontotyyppejä ja lajeja."

 

Suunniteltuun hankkeeseen kuuluu Saamelaisalueen koulutuskeskusta palveleva opetusteurastamo, jonka kerrosalaksi on esitetty 1500 k-m².

Hankkeen johdosta on pyydetty lausunnot Saamelaismuseo Siidalta, Muddusjärven paliskunnalta ja ympäristönsuojeluviranomaiselta sekä lisäksi kuultu Metsähallitusta sekä ELY:n liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualuetta MRL:n mukaisina naapureina.

Annetut lausunnot ja muistutukset:

-          Saamelaismuseo esittää, että 4-tien varren puustoa tulee säilyttää maisemallisten vaikutusten vähentämiseksi, lausunto ohessa.  

-          Muddusjärven paliskunta puoltaa hanketta, mutta esittää, että lopullinen sijainti osoitettaisiin siten, ettei teurastamo näy nelostielle, lausunto ohessa.

-          Ympäristönsuojeluviranomainen muistuttaa lausunnossaan, että toiminta edellyttää selvityksiä ympäristöluvan tarpeesta, jätevesien käsittelyn ja teurasjätteen käsittelyn osalta rakennuslupavaiheessa, lausunto ohessa.

-          ELY-keskus puoltaa hanketta huomauttaen, että rakennuksen vähimmäisetäisyys valtatien keskilinjasta on oltava 30 metriä, tie on teurastamon kohdalla valaisematon ja sen nopeusrajoitus on 100 km/h, lausunto ohessa.

Hakijan perustelut ja hankkeen vaikutusten arviointi:

-          "Esitetty sijoituspaikka parantaa merkittävästi toiminnan saavutettavuutta. Alueelle on 4-tieltä olemassa oleva ajoliittymä, jossa on liikenneturvallisuuden kannalta hyvät näkymät molempiin suuntiin. Sijoituspaikan eteläpuolella kulkee kelkkareitti, jonka olemassaolo ei vaarannu. 4-tien varressa olevaa puustoa pyritään säilyttämään maisemallisten vaikutusten vähentämiseksi.

-          Poroteurastamo on luonteeltaan erityistoimintaa, jota ei normaalisti esitetä kaavoissa ilman aktiivista hanketta. Näin ollen voimassa olevissa kaavoissa ei ole varauduttu ko. toiminnan sijoittamiseen. Tällöin sen toteuttaminen hankekohtaisen erillisen kaavallisen harkinnan kautta on perusteltua ja MRLn mukaisten erityisten syiden mukaista (kaavoituksen jälkeen muuttuneet olosuhteet).

-          Hanke on toiminnallisesti perusteltu ja sille esitetty sijoituspaikka ottaa huomioon muun yhdyskuntarakenteen vaarantamatta muuta tulevaa maankäyttöä. Rakennus voidaan liittää olemassa olevaan vesi- ja jätevesiverkkoon jatkamalla lämpövoimalle ulottuvaa verkostoa tiealueen reunassa ko. rakennuspaikalla asti. Rakennus varustetaan asianmukaisilla rasvanerotuskaivoilla yms. ja jätehuolto järjestetään siten, että siitä ei aiheudu haju- tai muuta haittaa ympäristöön. Lisäksi sijoituspaikalla on jo ollut maankäyttöä, jolloin kyseessä ei ole täysin neitseellinen alue.

-          Nykyaikaisella opetusteurastamolla kehitetään porotalouden toimintaympäristöä sekä varmistetaan porotalouden kannalta keskeisten koulutusedellytysten jatkuminen. Hanke on porotalouden kannalta tarpeellinen sekä välttämätön ja siten MRLn mukaisten erityisten syiden mukainen (palvelutason parantaminen ja kehittäminen)."

Lailliset perusteet

Poikkemistoimivalta ja poikkeamisen edellytykset MRL 171 §:

"Kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:

1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;

2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;

3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai

4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia."

 

MRL 174 §: "Kunnan on perusteltava poikkeamispäätös siten kuin hallintolaissa säädetään. Kunta voi poikkeamispäätöksessä määrätä ehtoja poikkeamiselle."

 

Rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella 137 §:

Sen lisäksi, mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen:

1) ei aiheuta haittaa asemakaavoitukselle, yleiskaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;

2) on sopivaa yhdyskuntateknisten verkostojen ja liikenneväylien toteuttamisen sekä liikenneturvallisuuden ja palvelujen saavutettavuuden kannalta; ja

3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

 

 

Päätöksen perustelut

 

Hakemuksen tarkoittaman rakentamisen tueksi voidaan katsoa erityisiä syitä;

-          tarkoitusta palveleva sijainti, päätien läheisyys, maisemaan ja yhdyskuntarakenteeseen sopeutuva

-          erityistoiminta (ei osoitettuja alueita yleiskaavassa) ja kaavoituksen jälkeen muuttuneet olosuhteet

-          porotalouden toimintaympäristön edellytysten turvaaminen (myös huoltovarmuus)

 

Suunniteltu rakennushanke ei aiheuttaa haittaa kaavoitukselle tai alueen muun käytön järjestämiselle, eikä aiheuta haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Poikkeaminen ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen. Hanke ei vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista.

 

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Tommi Kasurinen

 

Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää myöntää haetun poikkeuksen MRL 171 §:n mukaisesti. Poikkeaminen ei aiheuta MRL 171.2 §:n mukaisia seuraamuksia. Rakennushanke täyttää MRL 137 §:n määrittelemät ehdot rakennusluvan erityisistä edellytyksistä. Nelostien ja teurastamon pihapiirin väliin on jätettävä suojapuustoa molempisuuntaisen melu-, pöly- ja maisemavaikutuksen minimoimiseksi.
Lupa on voimassa enintään kaksi vuotta päätöksentekopäivästä lukien. Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on säädetyssä järjestyksessä haettava rakennuslupa ja saatava todistus poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta. Poikkeamispäätökseen merkittävän lainvoimaisuustodistuksen saa 30 päivän kuluttua päätöksen antamisesta Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden kirjaamosta, jonne päätös on sitä varten toimitettava.

 

Päätös Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti kunnanjohtajan ehdotuksen.

 

Toimeksi:  hallinto-osasto / asiakirjapalvelu

Tiedoksi: hakija, tekninen toimi, rakennusvalvonta

Lisätietoja:  tekninen johtaja vt. Reetta-Mari Tammela,

puh. 040 655 1611, reetta-mari.tammela@inari.fi

 

 ___________