RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatokset.inari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatokset.inari.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 16.10.2023/Pykälä 206
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Poikkeaminen MRL 43 §: Inarijärven osayleiskaava
Kunnanhallitus 04.09.2023 § 173
Valmistelija Tekninen johtaja vt.
Rakennushanke
Kolttalain 9 § mukaisen kalastustukikohdan rakentaminen Inarijärven Tissisaarille. Rakennuspaikaksi esitetty alue sijoittuu valtuuston 2017 hyväksymässä osayleiskaavassa luonnonsuojelualueelle. Poikkeamisluvalla haetaan rakennusoikeutta 32 m² kalastustukikohdan päärakennukselle ja varastolle. Karttaote ja asemapiirros ohessa.
Rakennuskielto tai rajoitus
Maankäyttö- ja rakennuslaki 42 §:
"Yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi.
Viranomaisten on suunnitellessaan alueiden käyttöä koskevia toimenpiteitä ja päättäessään niiden toteuttamisesta katsottava, ettei toimenpiteillä vaikeuteta yleiskaavan toteutumista."
Maankäyttö- ja rakennuslaki 43 §:
"Lupaa rakennuksen rakentamiseen ei saa myöntää siten, että vaikeutetaan yleiskaavan toteutumista. Lupa on kuitenkin myönnettävä, jos yleiskaavasta johtuvasta luvan epäämisestä aiheutuisi hakijalle huomattavaa haittaa eikä kunta tai, milloin alue on katsottava varatuksi muun julkisyhteisön tarkoituksiin, tämä lunasta aluetta tai suorita haitasta kohtuullista korvausta (ehdollinen rakentamisrajoitus). Haittaa arvosteltaessa ei oteta huomioon omistussuhteissa yleiskaavan hyväksymisen jälkeen tapahtuneita muutoksia, ellei niitä ole tehty yleiskaavan toteuttamista varten."
Maankäyttö- ja rakennuslaki 72 §:
"Meren tai vesistön ranta-alueeseen kuuluvalle rantavyöhykkeelle ei saa rakentaa rakennusta ilman asemakaavaa tai sellaista oikeusvaikutteista yleiskaavaa, jossa on erityisesti määrätty yleiskaavan tai sen osan käyttämisestä rakennusluvan myöntämisen perusteena."
Maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n mukainen rakennuskielto ei koske erityistä oikeutta, maa-, metsä- ja kalatalouden kannalta tarpeellinen rakentaminen. Määräävää ko. hakemuksessa on yleiskaavan luonnonsuojelualueesta poikkeaminen.
Asian esittely
Hakemuksen kohteena on erityiseen etuuteen perustuva rakennusoikeus. Hakijalla on esitetystä alueesta kolttalain mukainen lupa sijoittaa esittämäänsä paikkaan kalastutukikohta. Sijoituspaikan pinta-ala on 0,25 ha. Metsähallituksen lupa ohessa.
Kolttalakiin perustuvan erityinen etuus 9 §:
"Koltta-alueella asuvalla koltalla on tällä alueella sijaitsevilla valtion maa- ja vesialueilla ilman eri korvausta oikeus:
1) käyttää omaa polttopuutarvetta varten valtion metsissä olevaa maapuuta ja kuivaa puuta, ei kuitenkaan rakennuspuuksi kelpaavaa puuta;
2) saada välttämättömiin tarpeisiin metsähallintoviranomaisen osoituksen mukaan määrätyiltä paikoilta rakennus-, poltto- ja muuta kotitarvepuuta sekä rakennus- ja muuta kotitarvetta varten soraa ja täytemaata;
3) sijoittaa metsähallintoviranomaisten luvalla poro-, metsästys- ja kalapirttejä, kalakellareita ja varastosuojia tarvittaville paikoille;
4) pitää venevalkamia ja kalastusvälineiden kuivatuspaikkoja ilman erityistä lupaa;
5) laiduntaa karjaa sekä koota sille heinää, lehdeksiä, järviluhtaa ja -kortetta sekä metsähallintoviranomaisen luvalla myös jäkälää;
6) kunnostaa metsähallintoviranomaisten luvalla peltoa, niittyä ja laidunta; sekä
7) harjoittaa kalastusta valtion vesialueilla.
Metsähallituksen luvalla voidaan 1 momentin 1, 2, 4 ja 7 kohdassa tarkoitettuja etuuksia erityisestä syystä antaa myös kolttien muodostamille yhteisöille. Metsähallitus voi myöntää 3 kohdassa tarkoitetun etuuden myös kalataloutta harjoittavalle yhteisölle sekä 6 kohdassa tarkoitetun etuuden paikalliselle paliskunnalle. Lupa voidaan myöntää vain, jos lupa etuuden arvo huomioon ottaen voidaan myöntää Euroopan unionin lainsäädännössä tarkoitettuna vähämerkityksisenä tukena."
Suunniteltu hakemuksen mukainen rakennuspaikka sijoittuu Inarijärven osayleiskaavan v. 2017 osa-alueelle SL-1:
"LUONNONSUOJELUALUE
Inarijärvi on suojeltu luontodirektiivin mukaisena SCI-alueena (Natura-alue).
Alue kuuluu myös rantojensuojeluohjelmaan.
Alueella ei saa suorittaa sellaisia toimenpiteitä, jotka saattavat vaarantaa alueen suojeluarvoja. Toimenpiteet, jotka ovat tarpeen suojeluarvojen säilyttämiseksi tai palauttamiseksi, kuitenkin sallitaan."
Natura-alue Inarijärvellä: Luonnonvaraisten lintujen suojelusta annettu neuvoston direktiivi 2009/147/EY sekä luontotyyppien sekä luonnonvaraisen eläimistön ja kasviston suojelusta annettu neuvoston direktiivi 92/43/ETY. Suojeluperusteisiin mainittu muun muassa:
"Inarijärven linnustolle on ominaista karujen, kirkasvetisiä ja suurehkoja järviä suosivien lajien esiintyminen."
" Inarijärvi edustaa maisemallisesti omaleimasia, karua suurjärvityyppiä, joita on vain muutamia subarktisella vyöhykkeellä. Inarijärven kalalajisto on monipuolinen ja siihen kuuluvat alkuperäiset järvitaimen- ja isonieriäkannat. Myös järven siikakannat ovat monimuotoisia.Inarijärven säännöstely on vaikuttanut rantavyöhykkeen eliöstöön ja sitä kautta myös kalojen
ravintovaroihin. Rantarakentamista Natura-ohjelmaan kuuluvalla alueella on säädelty Inarijärven osayleiskaavalla."
"Alueen suojelu toteutetaan maakäyttö- ja rakennuslain sekä vesilain mukaisesti. Alue kuuluu rantojensuojeluohjelmaan."
Rantojesuojeluohjelmasta (Valtioneuvosto 1990) tavoitteina kirjattua: "Rantojensuojeluohjelman alueet ovat arvokkainta meri- ja järviluontoamme.
Ohjelmaan kuuluvat alueet ovat valtakunnallsesti arvokkaita ja täyttävät
luonnonsuojeluarvoltaan luonnonsuojelulain vaatimukset edustaen monipuolisesti suomalaisen rantaluonnon eri tyyppejä. Ohjelman tarkoituksena on säilyttää nämä ranta-alueet luonnonmukaisina ja rakentamattomina."
Voimassa olevassa Inarijärven yleiskaavassa on valtionmaalle osoitetut kalastustukikohdat osoitettu merkinnällä KK:
"KALAKENTTÄALUE
Alue on tarkoitettu käytettäväksi kalastusta elinkeinonaan harjoittavien tukikohta-alueena. Rakennuspaikat on tarkoitettu Inarijärvelle suuntautuvia kalastuselinkeinotarpeita varten. Rakennuspaikan rakennusten yhteenlaskettu kerrosala on enintään 40 k-m2. Alueen maankäytön yksityiskohtaisessa suunnittelussa ja toteuttamisessa tulee huomioida aluevarauksen sisältyminen rantojensuojeluohjelma-alueeseen ja Natura 2000-verkostoon. Rakentaminen ei saa vaarantaa em. ohjelmissa todettujen luonto- ja maisema-arvojen säilymistä. Muilta osin rakentamisessa noudatetaan voimassa olevan rakennusjärjestyksen määräyksiä."
Yleiskaavassa osoitetut kalakentät ovat pääasiassa osoitettavissa Luontaiselinkeinolakiin perustusta elinkeinonharjoittajille, eli kalastajille.
Yleiskaavan tarkoitus MRL 35 §:
"Yleiskaavan tarkoituksena on kunnan tai sen osan yhdyskuntarakenteen ja maankäytön yleispiirteinen ohjaaminen sekä toimintojen yhteen sovittaminen. Yleiskaava voidaan laatia myös maankäytön ja rakentamisen ohjaamiseksi määrätyllä alueella.
Yleiskaavassa esitetään tavoitellun kehityksen periaatteet ja osoitetaan tarpeelliset alueet yksityiskohtaisen kaavoituksen ja muun suunnittelun sekä rakentamisen ja muun maankäytön perustaksi."
Alueella voimassa olevan yleiskaavan ei voida katsoa olevan ilmeisen vanhentunut. Inarijärvellä on valtionmaalla osoitettavissa yleiskaavan mukaisia kalakenttä -paikkoja sekä lisäksi RA- lomarakennuspaikkoja, jotka olisi käytettävissä kalakenttinä. Lähin luovuttamaton KK-paikka hakemuksessa esitetystä paikasta on 2,5 km päässä.
Voimassa olevan (2017) yleiskaavan luonnonsuojelualueille SL-1 ei ole haettu aiemmin rakennusoikeutta. Päätöksessä on kysymys kolttalain mukaisen erityisen etuuden sidonnaisuudesta ja yleiskaavoituksen ohjausvaikutukseen. Inarijärven osayleiskaavaselostuksessa on kirjattu, että koltille voidaan luovuttaa kalakenttiä erityislainsäädännön perusteella minkä vuoksi niitä ei ole kaikkinensa esitetty kaavakartalla.
Poikkemistoimivalta ja poikkeamisen edellytykset MRL 171 §:
"Kunta voi erityisestä syystä hakemuksesta myöntää poikkeamisen tässä laissa säädetystä tai sen nojalla annetusta rakentamista tai muuta toimenpidettä koskevasta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.
Poikkeamista ei kuitenkaan saa myöntää, jos se:
1) aiheuttaa haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle;
2) vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista;
3) vaikeuttaa rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista; tai
4) johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai muutoin aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia."
MRL 174 §: "Kunnan on perusteltava poikkeamispäätös siten kuin hallintolaissa säädetään. Kunta voi poikkeamispäätöksessä määrätä ehtoja poikkeamiselle."
Hakemuksen johdosta on pyydetty lausunnot Saamelaismuseo Siidalta, Ivalon paliskunnalta ja ELY-keskukselta. Ivalon paliskunta ei ole jättänyt huomautusta. Siidan ja ELY:n lausunnot ohessa.
Poikkeamisluvassa valitusoikeus on MRL 193 §:n mukaisesti:
"1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla;
2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
3) sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa;
4) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
5) kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
6) toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä
7) viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa."
Poikkemispäätöksen vaikutus on tässä tapauksessa kuitenkin laajempi, ottaessa huomioon Inarijärven Metsähallituksen omistamien maa-alueiden laajuus. Kaavoitettaessa osallisuus ja kuuleminen ovat laajemmat kuin poikkeamismenettelyssä. Yleiskaavalla valvotaan yleisesti kunnan maankäytön tavoitteita, maanomistajien ja osallisten etua, sekä niin ikää Metsähallituksen ja erityislainsäädännön tavoitteita. Näin ollen kyseessä oleva poikkemaisasia tulisi ratkaista pääasiassa kaavamuutoksella, jossa vaikutukset Naturaan ja RSO:n tarkentuvat ja voidaan määrittää sallittavat kolttalakiin perustuvat sijoitusoikeudet Inarijärven alueella kokonaisuudessaan.
Päätöksen perustelut
Hakemuksen tarkoittaman rakentamisen tueksi voidaan katsoa erityisiä syitä;
Mestähallintoviranomainen on myöntänyt kolttalain mukaisen luvan kalastustukikohdan sijoittamiselle Inarijärven Tissisaarille hakemuksen mukaiselle paikalle. Koltille luovutettavia kalakenttiä ei ole tarvinnut osoittaa yleiskaavassa, koska niitä ohjaa erityislainsäädäntö.
Kyseinen esitetty rakennuspaikka ei heikennä muiden alueen maanomistajien tai toimijoiden oikeutta omaisuuteensa, elinkeinoonsa tai yksityisyyteensä.
Suunniteltu hanke ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueen muun käytön järjestämiselle. Kyseisen rakennuspaikan vaikutukset ympäristöön voidaan katsoa ilman laajenpaa tarkastelua olevan varsin vähäiset. Hanke ei johda merkittävään rakentamiseen.
Esittelijä Kunnanjohtaja Tommi Kasurinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää myöntää haetun poikkeuksen MRL 171 §:n mukaisesti. Poikkeaminen ei aiheuta MRL 171.2 §:n mukaisia seuraamuksia. Lupa on voimassa enintään kaksi vuotta päätöksentekopäivästä lukien. Ennen rakennustoimenpiteisiin ryhtymistä on säädetyssä järjestyksessä haettava rakennuslupa ja saatava todistus poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta. Poikkeamispäätökseen merkittävän lainvoimaisuustodistuksen saa 30 päivän kuluttua päätöksen antamisesta Pohjois-Suomen hallinto-oikeuden kirjaamosta, jonne päätös on sitä varten toimitettava.
Käsittely Tekninen johtaja vt. Reetta-Mari Tammela oli paikalla asiantuntijana klo 16.30-16.58. Kokous keskeytettiin kuulemisen ajaksi.
Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti palauttaa asian valmisteluun.
Tiedoksi: tekninen toimi
Lisätietoja: tekninen johtaja vt. Reetta-Mari Tammela, puh. 040 655 1611,
reetta-mari.tammela@inari.fi
___________
Tämän pykälän käsittelyn jälkeen Anni Koivisto ja tulkki poistuivat kokouksesta klo 17.13.
Kunnanhallitus 16.10.2023 § 206
652/10.03.00.07/2023
Valmistelija Tekninen johtaja vt.
Poikkeamisasiassa on pyydetty edelleen lausunnot metsähallintoviranomaiselta ja Kolttien kyläkokoukselta. Metsähallintoviranomainen ja Kolttien kyläkokous puoltavat hanketta kolttalain mukaisena erityisenä etuutena. Lausunnot ohessa.
Metsähallintoviranomainen katsoo, että huolimatta siitä, että koltta-alueella on vapaita yleiskaavassa osoitettuja kalakenttäpaikkoja sekä MP-alueita, on esitetty kalakenttä kolttalain 9 §:n mukainen "tarvittava paikka". Metsähallintoviranomainen toteaa lisäksi seuraavaa: "Jos kunta kuitenkin katsoo rakennusluvan myöntämisen kannalta välttämättömäksi, voi Metsähallitus tarvittaessa tehdä uuden lupapäätöksen, jossa tukikohdan sijoitusalue on kokonaisuudessaan vähintään 50 metrin päässä rannasta. Rantojensuojeluohjelma-alueella sijaitsevien tukikohtien osalta Metsähallitus kirjaa jatkossa myös päätöksen lupaehtoihin, ettei mitään rakenteita laituria ja verkkojen säilytyspaikkaa lukuun ottamatta saa sijoittaa 50 metriä lähemmäs rantaviivaa".
Kolttien kyläkokouksen launnossa mainitaan muun muassa, että Kolttasaamelaisten perinteisen elinkeinon harjoittamista varten myönnettävä kalastustukikohdan sijoittaminen alueelle ei heikennä Inarijärven luontoarvoja.
Lisäksi hakemuksen johdosta on pyydetty tarkennuksia hankkeen vaikutuksista ja merkittävyydestä hakijalta. Paikka on hakijan mukaan hänen ja tulevien sukupolvien monikymmenvuotinen kalastuspaikka, joka on suojaisa ja veneellä helposti saavutettavissa. Hakijan mukaan sauna ja tupa eivät aiheuta haittaa alueelle. Lausunto ohessa.
Päätöksen perustelut
Kunnan tulee päätöksensä perusteissa pohtia vaikutuksien laajuutta siitä näkökulmasta, onko vastaavia yleiskaavan luonnonsuojelualueita, ranta-alueella tai mantereella mahdollista osoittaa rakentamiseen ylipäätään. Yleiskaavan aluekuvaus SL-1: "Inarijärvi on suojeltu luontodirektiivin mukaisena SCI-alueena (Natura-alue). Alue kuuluu myös rantojensuojeluohjelmaan." Naturaan ja rantojensuojeluohjelmaan kuuluvat rakentamattomat saaret on yleiskaavassa määrääviltä osin osoitettu SL-1 -merkinnällä, joten vastaavaa kolttaalueelle sijoittuvaa luonnonsuojelualueen rantaviiva on merkittävän paljon. Rantojensuojeluohjelman tavoitteita on kuvattu edellä aiemmassa käsitellyssä.
Yleiskaavalla Inarijärven rantojen kalakenttärakentamista on ohjattu siten, että KK; KALAKENTTÄALUE lisäksi rakentamista voidaan osoittaa erityislainsäädännön puitteissa myös MP-alueelle. MP; MAA- JA METSÄTALOUS- SEKÄ PORONHOITOVALTAINEN ALUE; "Erityislainsäädännön perusteella voidaan osoittaa valtionmaan rantavyöhykkeelle luontais- ja sivuelinkeinojen kannalta välttämättömiä rakennuksia. Rantavyöhykkeellä em. rakennuspaikan rakennusten yhteenlaskettu kerrosala on enintään 40 k-m2."
Luonnonsuojelualueelle osoitettu rakennusoikeus johtaa vaikutuksiltaan hallitsemattomaan rakentamiseen Inarijärven suojelluilla ranta-alueille, milloin yleiskaavan ohjaavuus ja luonnonsuojelun tavoitteet sivuutetaan erityislainsäädännöllä.
On myös huomioitava, että ennen nykyistä voimassa olevaa Inarijärven yleiskaavaa valtionmaalle myönnettyjä kalakenttäpaikkoja on sittemmin vuonna 2017 hyväksytyssä Inarijärven osayleiskaavassa osoitettu loma-asuinpaikkoina ja lunastettu yksityisiksi kiinteistöiksi valtionmaasta.
Valtionmaalla Inarijärvellä olevat suojaisat ja ominaisuuksiltaan erityiset rantapaikat voivat olla useiden sukujen käyttämiä tuttuja kala- ja leiripaikkoja, kiinnepisteitä. Erityisten paikkojen jakaminen nopeusjärjestyksessä yksityiselle rakentamiselle johtaa mielivaltaiseen Inarijärven maisemallisesti arvokkaiden alueiden menettämiseen pois yhteisön käytöstä, mikä vaikuttaa luontaiselinkeinojen elinvoimaisuuteen.
Edellä kuvatuin ja käsittelyssä esiin noussein perusteluin hakemuksen mukainen poikkeaminen:
- voi johtaa vaikutuksiltaan merkittävään ja hallitsemattomaan rakentamiseen luonnonsuojelualueella
- edellyttää poikkeamismenettelyä laajempaa osallistamista ja vaikutusten arviointia sekä syrjäyttää yleiskaavan ohjausvaikutuksen
- syrjäyttää alueen luonnonsuojelun tavoitteet ja vaikeuttaa siten tavoitteiden saavuttamista.
Lähialueella on luovuttamaton valtionmaan kalakenttäpaikka osoitettavissa poikkeamisen kohteena olevan hankkeen mukaiseen käyttöön. Kalakenttäpaikat tulee osoittaa valtionmaalla rakennettaviksi osoitetuille alueille kuten yleiskaavan KK-kalakenttäalue, MP- maa-, metsä- ja porotalousvaltainen alue ja mahdollisuuksien mukaan myös RA-lomarakennusalueet. Voimassa olevan yleiskaavan SL-1 -alueelle ei ole myönnetty poikkeamislupaa, joten päätös on ennakkopäätös luonnonsuojelualueelle osoitettavasta rakennuspaikasta. Hanke edellyttäisi kaavamuutosta.
Esittelijä Kunnanjohtaja Tommi Kasurinen
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää edellä esitetyin perustein hylätä haetun poikkeamisen. Hakemuksen mukainen poikkeaminen aiheuttaa hallitsematonta rakentamista luonnonsuojelualueelle (Natura, RSO), vaikeuttaa luonnonsuojelun tavoitteiden saavuttamista ja voi siten johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen (MRL 171.2 §).
Käsittely Tekninen johtaja vt. Reetta-Mari Tammela oli paikalla asiantuntijana klo 16.15-16.38. Kokous keskeytettiin kuulemisen ajaksi.
Päätös Kunnanhallitus hyväksyi yksimielisesti kunnanjohtajan ehdotuksen.
Toimeksi: hallinto-osasto / asiakirjapalvelu
Tiedoksi: hakija, tekninen toimi, rakennusvalvonta
Lisätietoja: tekninen johtaja vt. Reetta-Mari Tammela, puh. 040 655 1611,
reetta-mari.tammela@inari.fi
___________
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |